24 Eylül 2008 Çarşamba

Bakkaliye..


Futbol ekonomimizin sığlığı malumunuz. Geçenlerde bir şey dikkatimi çekti. PL'de hiçbir takımın göğüs reklamı aynı değil. Hepsi birbirinden farklı. Acaba her firma sadece tek bir takımın göğüs sponsoru olabilir diye bir kanun mu var İngiltere'de. Bilmiyorum ama inceleyelim. Arsenal Fly Emirates (Havayolları), Villa Acorns (Hizmet Sektörü, Çocuk Bakıcılığı), Blackburn Crowne Paints (Hizmet Sektörü, Dekorasyon), Bolton Reebok, Chelsea Samsung, Everton Chang, Fulham LG, Hull City Karoo (Şehrin İnternet Portalı), Liverpool Carlsberg, Man City Thomas Cook (Kargo), Man United AIG(Sigorta), Boro Garmin (Navigasyon Sistemleri), Newcastle Northern Rock (Banka), Porstmouth OKİ (Yazıcı), Stoke City Britannia(Finans), Sunderland Boyle Sports (Bahis), Tottenham Mansion(Bahis), WBA T Mobile(Komünikasyon), West Ham XL mağduru, Wigan JJB Sports(Spor Mağazası)...Göründüğü üzere her takımın göğüs sponsorları birbirlerinden farklı. Ortak co sponsorları yok mu? Var elbet. Bizdeki durum nedir diye bakarsak? 3 takımın göğsünde Avea, 10 takımın göğsünde ise Turkcell var. Kocaeli Tüpraş, Eskişehir Eti, Beşiktaş Cola Turka, Antalya Merdan Otel ve Belediye Kalpen. 13 takımın göğsünde GSM operatörü var. Turkcell ve Ülker desteğini çekse ne olur bilemiyorum valla Lig'den. Bizimki hem isim sponsoru hem de 10 takımın göğüs sponsoru. Vestel'in kaçışı malumunuz. Şu anda tamamen telekomünikasyon ağırlıklı göğüs reklamlarımız. İngiltere' de ise durum farklı, sponsorluklar farklı sektörlere dağılmış durumda. Bunun yanında takımlar da farklı firmalara dağılmış durumda. Ekonomide yayılabileceği en geniş alana ulaşmaya yakın bir noktada yani. Bunun faydası olabilir mi peki? Şu açıdan yararlı olduğu kesin; kaynakların verimli kullanımı. Tek bir sektöre abanmadan firmaların efektif bir şekilde kullanılması. Örneğin T- Mobile bizdeki Turkcell gibi bütün takımlara birden reklam verse, WBA hali hazırda elinde tuttuğu sponsorluk anlaşmasındaki kadar para alabilir mi? Bu noktada şu ihtimal geliyor bir de aklıma, kulüplerin birbirleriyle yaptığı anlaşmalar. İki tane bakkal olsun mesela, aynı fırından ekmek alıyorlar satmak için. Fırının da üretim kapasitesi sınırlı, 100 tane üretebiliyor en fazla, 50-50 veriyor iki bakkala. Bakkallar anlaşıyor ve diyor ki; " Kardeş ben A fırınından alayım sen de B fırınından al, daha fazla ekmek satıp daha çok kar edelim". Sen sağ ben selamet. Tabi bunu yapabilmek için çok tip fırının olacak ki diğer takımlar da onla anlaşabilsin, bütün takımlar fırıncı Turkcell' e kalmasın. Senin Akbank fırının futbola bulaşmıyor mesela, Aras Kargo 3 büyüğe reklam veremiyor. Ray Sigorta' nın Fenerbahçe' ye sponsor olacak bütçesi var mıdır? Barçın Spor Göztepe Süper Lig' de olsa ne kadar para verir, ya da vermek ister mi? Fırının çok olmayınca bakkalları da küstüremezsin tabi. Tek fırın var ve diyor ki " Ben sadece Beşiktaş fırınıyla çalışacam arkadaş, başkasını istemem!". Aziz Yıldırım yıkmaz mı ortalığı? Şayet federasyon gidip değişik fırınları sektöre çekmeye çalışırsa, o zaman Aziz Yıldırım da mutlu olur, Polat bakkaliyesi de. Esas sorun da şu aslında bu noktada, ligimizin marka değeri nedir ki fırınlar can atsın gelmek için?

Hiç yorum yok: