28 Ağustos 2008 Perşembe

Gündem Kurma Teorisi


Açık Radyo’da Ömer Madra’yı dinlediğimde iletişim fakültesinden bir ders geldi aklıma. Gündem Kurma Teorisi. Kitle iletişim teorilerine giriş.72’de Mc Combs ve Shaw tarafından ortaya atılan teori. Ne der Mc Combs ve Shaw. “Kitle iletişim araçlarının haberleri sunuş biçimi yoluyla bazı konulara ağırlık vererek, kamuoyunun gündemini belirlemektedir. Kitle İletişim araçları, haber ve bilgilerin önem sırasını belirleyerek, toplumun neyi ne kadar bilmesi gerektiğine onlar adına karar vermektedir. Böylece kitle iletişim araçlarının gündemine alarak, büyük ağırlık ve yer verdiği konuların kamunun da gündemine girdiği ve kamu tarafından önemli olarak algılandığı; aksine kitle iletişim araçlarında yer almayan konuların ise önemsiz olarak nitelendirildiği görülmektedir. Kitle İletişim araçlarının hangi bilgilerin toplum için önemli olduğunu belirleyebilmesinin temelinde ise, bireyin yaşama ilişkin düzenlemeler yaparken kendisine bir referens ya da dayanak noktası araması olgusu yatmaktadır.”(Metin Işık-Kitle İletişim Teorilerine Giriş) Bu teori daha uzar gider. Ama üzerinde tartıştığımız konuların bize enjekte edildiği ya da ne şekilde enjekte edildiği gerçeğinin ne derece farkında olup olmadığımız önemlidir. Tepside sunulan menüyü reddetme hakkımızın olduğunu ne kadar biliyoruz? Menüde yok ama ben tatlı da istiyorum. Ya da revani değil de kazandibi istiyorum. Ne demek başka yok. İşin can sıkıcı tarafı mutfakta pilav var ama ben o pilavı istediğim halde yiyemiyorum. Ya da o pilavın tuzunu atayım yemek pişerken diyorum ona da izin vermiyorlar. Bu işin özeti ve en basit hale indirgenmiş şekli budur.

Hiç yorum yok: